Vad är ett hybrid team – vi reder ut begreppen

Hybrid team, del 1 av 4 –

Sommaren börjar ge vika för hösten och de allra flesta är tillbaka efter semestern, då är uttrycket “Hybrid team” plötsligt  på allas läppar. Det kanske är så att ni på ert företag redan har börjar samtala eller göra undersökningar om hur era medarbetare vill ha det framöver, om man vill arbeta på kontoret, hemma eller ha en kombination. Undersökningar visar att drygt hälften av anställda skulle tänka sig att säga upp sig om de inte får en viss del frihet, samtidigt längtar en femtedel av anställda efter att få komma tillbaka till kontoret. Lösningen här kan vara att team som har den möjligheten blir hybrida. 

Fyra inlägg med olika fokus

För att hjälpa till att navigera detta, som är på väg att bli en ny vardag för många, har vi skrivit ihop en serie med olika fokus och tips. 

1) Vad är ett hybrid team – vi reder ut begreppen
2) Ledarens bästa knep – 9 saker du behöver veta för att leda den nya hybrid arbetsplatsen
3) Hybrid arbetsplatsen är ett faktum – Vad ska jag tänka på som medarbetare för att lyckas
4) Skapa psykosocial trygghet – en utmaning och ett måste

Vad är ett hybrid team?

Ett hybrid team kännetecknas av att det är flexibelt i form av var man väljer att utföra sina arbetsuppgifter från dag till dag och vecka till vecka. Som medlem i ett hybrid team kan man en vecka på måndagen jobba hemma, på tisdagen på kontoret och onsdag- torsdag på ett cafe, för att på fredagen vara tillbaka på kontoret. Veckan efter kanske man väljer kontoret måndag-tisdag och hemma resten av veckan. Allt beror på vad som passar en själv och hur man anser att man kan vara mest produktiv och kreativ.  Och genom att välja denna väg visar man som företag att man bryr sig om varje enskild anställd och vad som passar just den.

När är man inte ett hybrid team

Man är inte ett hybrid team om man har fasta dagar och platser varje vecka. T ex ett team som alltid jobbar hemifrån måndag, onsdag och fredag och alltid på kontoret tisdag och torsdag enligt ett schema. Däremot kan ett hybrid team bestå av några personer som arbetar heltid på kontoret och några utanför, men då är det för att de själva valt att det passar dem bäst. 

Två utmaningar

Det ser olika ut på olika arbetsplatser, men två utmaningar som de flesta har är att veta när de andra i teamet är tillgängliga och se till att alla har de verktyg och förutsättningar som krävs för att vara flexibla. 

Den första utmaningen kan avhjälpas genom att man i teamet bestämmer hur man kommunicerar att man är tillgänglig eller inte för frågor. Här kan teamet själva bestämma om det är vissa klockslag som gäller eller om man ska visa att man är tillgänglig genom företagets chatt eller andra kanaler. Ett sätt kan vara att bestämma att det alltid är okej att lägga möten mellan kl 9-15, lite som när man hade flextid på kontoret förr. Genom att sätta lite ramar och regler är det också lättare för teamet att veta när man behöver vänta lite på svar och när det är okej att störa någon annan för att få svar direkt.

Den andra utmaningen är mer ett fokus för arbetsgivaren att lösa, t ex säkerställa att man har rätt förutsättningar, t ex, arbetsmiljö, teknik, programvaror, säkerhet och annat som gör att de anställda kan jobba där det passar dem. Många företag har löst detta på ett bra sätt under pandemin, men nu kan det vara dags att ta ett omtag och höra sig för om allt verkligen fungerar som det ska, speciellt om detta med att jobba utanför kontoret ska bli en mer permanent lösning.

Remote first

Det finns företag som jobbat med hybrid team länge, långt före pandemin och en lärdom de har gjort är att tänka “Remote first”. Det betyder att man tänker att alla ska kunna koppla upp sig till möte eller ta del av information, oavsett om de är på kontoret eller inte. Man har alltid med en länk till ett digitalt möte i en mötesinbjudan och uppmuntrar alla att koppla upp sig från sin egen dator, även om man sitter på kontoret. På det sättet får alla samma förutsättning att se och höra varandra ordentligt. Om alla är samlade på samma ställe en dag är det naturligtvis okej att sitta tillsammans!

Tålamod

Ett annat tips som företag med lång erfarenhet delar är att de krävs en del tålamod både från arbetsgivaren och kollegor emellan för att sätta nya rutiner och kommunikationssätt. 

Det går inte bara att säga ena dagen att det här är vår nya verklighet och tro att det ska fungera nästa dag utan problem. Se det istället som en bra teambuilding övning att jobba med att få till ett sätt som fungerar för just ditt team och era förutsättningar genom att lyssna på varandra och var öppna för att prova nya saker.

Walking Talking kan hjälpa till

Få någon att bolla tankar och ideer med, boka en Certifierad Walking Talking Trainer som hjälper dig att lufta dina tankar så du lättare kan strukturera arbetet framåt.

Få hjälp att bli en bättre lyssnare, gå vår reflektions baserade utbildning som förenar teori med praktik.

Hjälp att ta pulsen på ditt team och se vad just ni behöver jobba med, boka en GDQ 

Tips på hur ni kan få in rörelse under arbetsdagen.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa till.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish
Rulla till toppen