Bygg relation med dina anställda genom att lyssna på hur de mår!

Att lyssna tar tid
Som ledare för ett team har man ofta målet att få saker gjorda på ett effektivt och produktivt sätt därför tar man sig sällan tid att verkligen lyssna på de anställda speciellt när man misstänker att något inte är som det ska.
Att lyssna på någon som mår dåligt, oavsett orsak, tar tid och kanske energi och därför undviker man att fråga.

Det är värt att ta sig tid
En studie på Stanford Universitet visar att en ledare som lyssnar bygger starkare relationer till sina medarbetare, som i sin tur blir mer produktiva och effektiva eftersom de känner sig sedda, lyssnade på och får förtroende för sin ledare. Slutsatsen är alltså att man ska fråga och ta sig tid att lyssna, även om det kan kännas som det tar tid från andra arbetsuppgifter.

Tips på ramar för lyssnade
Som ledare kanske man inte vill bli inblandad i saker som är jobbiga för ens medarbetare, man kan tex vara rädd för att behöva hitta lösningar på privata problem eller att en medarbetare “alltid” vill prata av sig.
Vi har några tips för hur man kan göra det lättare att lyssna för sig själv och andra:

– avsett en dedikerad tid, där och då lyssnar man och när den tiden är slut fokuserar man på jobbet. En promenad kan också göra det lättare att både lyssna och prata samt gör att ramen för när man pratar och lyssnar blir extra tydlig.

– som ledare behöver man inte komma med lösningar, det räcker med att lyssna, svaren finns ofta inom personen som har det tufft.

– ta inte över bördan av problemet, den är inte din att bära. Men genom att ge tid för att lyssna hjälper du till att avlasta en liten stund.

Bonus är att dessa tips fungerar både på en arbetsplats och om man har vänner eller familj som behöver ett lyssnande öra.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish
Rulla till toppen